Szarvaspörkölt dödöllével

 

Tipikus szerdai kaja, hehe. Szóval az úgy volt, hogy Ritáéktól kaptunk rengeteg szarvashúst, köszönet és hála! A vadhús igazi kincs, pláne, ha közvetlenül a vadásztól származik, és nem a boltból. Márpedig Rita férje vadászik, és meglőtte, hazavitte. Vegetariánus barátaim most morzsoljatok el egy könnycseppet. Jó nagy adag pörkölthúst kaptunk  (meg egy combot, sütni, ezt később),  így megfőztem tegnap este, pár napig eleszegetjük,  nincs gond a főzéssel, csak köret kell hozzá, lehet kicsit csavarogni. Arról nem beszélve, hogy napról napra jobb lesz majd az íze, nagy barátai vagyunk a többnapos töltött káposztának, gulyáslevesnek, pörkölteknek. Kuktában készítettem, egy 25 éves alumínium kuktában, lehet, hogy szentségtörés, de marhára nem érdekel, mert 50 perc alatt olyan omlós lett, hogy könny szökött a szemembe. Nem fűszereztem agyon, de kétféle hagymát használtam és kaliforniai paprikát, bort viszont nem tettem bele.

Ma dödölle lesz mellé, akartam valamit villantani az én uramnak, bár túl sok lelkesedést nem láttam a mélybarna szemében.. úgyhogy csináltam sima főtt krumplit is, jobb a békesség. A pörköltet póréval készítettem, aki olvassa receptjeimet, tudja, hogy szeretem használni. A dödölle eszméletlenül jó hozzá. Meg egy pohár vörös.

Hozzávalók a szarvaspörkölthöz:

  • 1,5 kg szarvashús
  •  1 dl olaj
  • 2 póré
  • 1 vöröshagyma
  • 3 szelet bacon
  • 3 paradicsom
  • 1 kaliforniai paprika
  • 1 ek csemegepaprika
  • 2 ek őrölt kömény
  • só, bors
  • 4-5 szem borókabogyó
Hozzávalók a dödölléhez:
  • 0,5 kg krumpli
  • 15 dkg liszt
  • olaj
  • 1 póré
  • hagyma

A paprikát, a paradicsomot és a hagymát felaprítom. A hagymát felteszem egy lábosban az olajon dinsztelődni, rárakom a bacont is. Ahogy kezd üvegessé válni a hagyma, mehet rá a paprika és paradicsom. Amíg együtt párolódnak,  addig megmosom, majd felkockázom a húst. Ha kész a lecsós alap, ráteszem a húst, pirítom percekig, amíg ki nem világosodik minden darab. Utána felöntöm 7-8  dl vízzel, megsózom vadul, beleteszem a pirospaprikát, elkeverem, majd a köményt, és ráteszem a fedelet a kuktára. Majd megfürdettem és elaltattam GZ-t, ezt csak azért írom le, hogy életszerű legyen a történet. 40 perc után vettem le a tűzről, de mivel még nem aludt el a kicsiny, egy jó negyed órát még lefedve maradt a kuktában. A kuktával való főzésnek egy trükkje van, fele annyi idő, vagy kevesebb, mint a hagyományos módon, figyelni kell, mert könnyen szét lehet főzni bármit. És persze kóstolni kell, nincs mese. Kicsit sok lett a szaftja, így szedtem le belőle, ekkor beletettem a borókabogyókat, forraltam és kevergettem még 10 percig, hogy besűrűsödjön. Arra vigyázni kell, hogy a hús ne nagyon törjön össze.  Az én ízlésemnek tökéletes lett, nincs agyonfűszerezve, de mégis tömény, a hús pedig puha, mint a vaj. Álom, na.

 

A dödölle egy egyszerű történet, a krumplit felkockázom, megfőzöm annyi vízben, hogy épp ellepje. Amíg fő, előkészítem a hagymát, megdinsztelem némi olajban. Zsír lenne az igaz, persze. Amikor kész a krumpli, a saját vízével pürésítem, alaposan megsózom. Alacsony lángon melegítem tovább, annyi lisztet teszek bele, amennyit felvesz, olyan állagot kell elérni, hogy alig lehessen már keverni fakanállal, gyakorlatilag össze kell állnia a tésztának. Olajba mártott kanállal a forró hagymás olajba szaggatom, átforgatom , hogy minden oldala átsüljön, majd átöntöm egy tesibe, és egy negyed órára a sütőbe teszem 200 fokra.

 

 

 

6 hozzászólás (+add yours?)

  1. hajdulaszlo
    Már 15, 2012 @ 12:05:17

    Kuktában nem fő meg a hagyma, azért nem főzünk pörköltet kuktában. Bármilyen hihetetlen a hagymának is kell a hosszú főzés mint a húsnak, hogy sűrű szaft legyen.
    A köményt is jobb még a zsiradékon pirítani (az magányügy, hogy zsír vagy olaj).
    S még egy, a szarvas a vegetáriánus, az ember, aki nem normális az vegetárius:-).

    A bolti szarvast is vadász lőtte ám… Nekem is van több kiló, ha megfőzöm blogolom.

    Válasz

    • bistrochezgabi
      Már 15, 2012 @ 14:08:17

      Oh egy vadász!! :-))) köszönöm a kommentárt. Lehet, hogy félreérthetően fogalmaztam, a hagymát nem a kuktában dinszteltem meg, természetesen. A zsiradékon hamar megégnek a fűszerek, újabb irányzatok szerint, én ezzel egyetértek, így később szoktam rátenni, a paprikát is, tudom, meglepő. A vegetariánus meg a vegetárius ugyanaz, tudtommal, a vegánok nem esznek semmi állati eredetűt. Jah, és a bolti szarvas nekem nem friss és megbízható, bevallom. Főzzön finomakat!!

      Válasz

      • hajdulaszlo
        Már 15, 2012 @ 17:19:52

        Végül is az írígység szól belőlem, hogy nem tudok friss szarvashúst venni, csak “boltit” Apropos. Kellett érlelni a szarvast, vagy a frissen került a pörköltbe? Vagy a vadász hozta érlelve? Szarvast utoljára a fiam esküvőjére főztem, akkor is egy kis burgundi beütéssel.

  2. Bogárdi Pista
    Már 15, 2012 @ 18:26:58

    Hús kilónként 25dkg hagyma!!!!!

    Válasz

Hozzászólás